Mikor használjuk a Fiori erejét?

Útmutató a döntéshozók számára

Onespire Zrt.

Bevezető

Sok ügyfél kerül döntési helyzetbe: ABAP riport készüljön vagy Fiori megoldás? A Fiori drágább. Több funkcionalitás és több csilli-villi elkészítéséhez több fejlesztői ráfordításra van szükség. Emiatt nem érdemes mindig Fiorit választani, csak azért, mert ez az épp felkapott irányvonal. De számos olyan helyzet akad, amikor megéri a többletráfordítást valamit Fiori segítségével megvalósítani. Ebben a cikkben ilyen eseteket gyűjtöttem össze.

Felhasználási esetek

Elérés mobilon

Sok IT szervezet biztosítja már a vállalati folyamatok elérését telefonon. Képzeljük el, hogy mi vagyunk a felelősek a beszerzési megrendelések (PO-k) elfogadásáért egy költséghelyen. Ha el kellene fogadni egy PO-t, akkor az jó eséllyel egy workitem formájában érne el minket a SAP Business Workplacen (SBWP) keresztül.

Tegyük fel, hogy otthon vagyunk egy fárasztó nap után, de valakinek, valamiért, épp azonnal szükséges egy jóváhagyás. (Mindez csak a képzelet szüleménye, a valóságban ilyesmi elképzelhetetlen.)

Tehát lemegyünk a kocsiban felejtett laptopért. Megkeressük a töltőt, bedugjuk a konnektorba és bekapcsoljuk. És várunk. Várunk arra, hogy elinduljon. Várunk arra, hogy befejezze a Windows Updatet. Várunk arra, hogy létrejöjjön a VPN kapcsolat, miután mindenféle kétfaktoros autentikáción túlestünk. Majd elindítjuk a SAPGUI-t (vagy megvárjuk, hogy elinduljon az Outlook és onnan keressük ki a linket, ami az SBWP-t indítja). Bejelentkezünk. Elindítjuk a tranzakciót, megkeressük a workitemet és esetleg még más tranzakciókban is keresgélünk, hogy leellenőrizzük, minden rendben van-e. Végül jóváhagyjuk a megrendelést.

És akkor lépjünk be egy másik világba, ahol már van Fiori. Elővesszük a telefonunkat, ami mindig nálunk van. Kinyitjuk a vállalati böngészőt, amely szükség szerint a háttérben felépíti a VPN kapcsolatot, majd bejelentkezünk a Fiori Launchpadra. A My Inbox csempe egyből előttünk van, a legújabb workitemmel és minden releváns információval a döntéshozatalhoz. Végül jóváhagyjuk a megrendelést.

Melyik a kellemesebb a fentiek közül?

Persze, a második szcenárió nem fog magától kulcsrakészen érkezni hozzánk a SAP-tól. Az IT infrastruktúra mellett biztosítani kell, hogy a workflow támogassa a My Inbox-ot, hogy megjelenjenek a döntéshez szükséges releváns információk és a döntés végre is hajtódjon. De ezt a fejlesztést csak egyszer kell megcsinálni és minden vezető hálás egy ilyen kényelmes megoldásért.

Folyamat a középpontban

Mindannyian dolgoztunk már úgy tranzakciókkal, hogy a bennük rejlő funkcionalitásnak csak egy része volt releváns, viszont ez a sokoldalúság sokkal bonyolultabbá tette a munkavégzést.

Sokszor egyszerűbb programozási szempontból csoportosítani tevékenységeket, amelyek szerteágazó beállítási lehetőségekkel rendelkeznek. Ezek természetesen mind más-más mezőkön alapulnak, de így végső soron mind jelen vannak. És ha mindez nem lenne elég, a legkülönbözőbb füleken hol megjelenve, hol eltűnve. Ne bujkálj MIGO, mindenki tudja, hogy rólad van szó.

Ám ha a fejlesztési szempontok helyett a végfelhasználó és a folyamat kerül az első helyre, akkor ez a felesleges komplexitás elkerülhető. Márpedig, ha kisebb a komplexitás, akkor a jobb áttekinthetőség kevesebb a hibalehetőséget hoz és így gyorsabb munkavégzést és nagyobb hatékonyságot tesz lehetővé.

Ha sok felhasználó napi munkavégzését tudjuk így egyszerűsíteni, akkor a hatékonyságnövelés könnyen lefordítható anyagi előnyre.

Az idő pénz

Ez a szempont kéz a kézben jár a mobil eléréssel, de több annál.

Mi van akkor, ha egy szolgáltatónak fizetnünk kell, amíg a kamionja nálunk várakozik lerakodásra a raktárban? Ez egy azonnal érezhető anyagi teher, ami rávilágít arra, hogy a lerakodási folyamatnak bolondbiztosnak és a lehető leggyorsabbnak kell lennie.

Ha mindez papíralapon történik, akkor kétszer kell mindent rögzíteni. Egyszer a helyszínen, amikor a lerakodás történik, majd bepötyögni mindent még egyszer a rendszerbe az irodában. Ez hibalehetőségeket rejt magában és felesleges dupla munka.

Ha viszont van kéznél egy telefon vagy tablet, hogy megtámogassa ezt a folyamatot, akkor ott a helyszínen lehetne rögzíteni az eseményeket valós időben. A tételeket sorba lehetne rendezni fontosság alapján. Részleteket lehetne leellenőrizni ott helyben. Az elemeket ledolgozása a listában folyamatosan visszatükröződne. Le lehetne olvasni vonalkódot. Lehetne keresni a tételek között. És nem kellene mindent kétszer rögzíteni.
Ez ismét egy olyan eset, ahol a Fiori fejlesztés költségeit bőven ellensúlyozzák az elért -materializálható- előnyök.

Egy vezető autógyártó vállalat ezt az utat választotta és egy személyre szabott, egyedi megoldást használnak a hét minden napján éjjel-nappal:

SAP Fiori online gr

SAP Fiori online gr hu

Ha nincs SAPGUI

Nincs minden ügyfélnél SAPGUI, vagy legalábbis a leányvállalatokra ez már nem feltétlenül igaz. Mégis, előfordul, hogy szükségük van SAP elérésre és nem csak riporting céllal.

A Fiori itt is segíthet.

Hogyan? A tervezéstől a megvalósításig mindenhol. Az ilyen leányvállalatok nem ismerik a SAP terminológiát, nincs tapasztalatuk a SAPGUI-val, de mégis szükséges, hogy felfedezzék, milyen megoldás fogja kielégíteni az igényüket. Ezt nagyon könnyű megvalósítani Fiori képernyőtervekkel. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy Burda Magazinból összeollózott Word fájlt, amelyet az ügyfél változáskövetéssel véleményezhet. A dokumentum tartalmazza a képernyőfelépítést, beleértve valamennyi mezőt, jelölve azok forrását, továbbá minden funkcionalitást, amely a végfelhasználó számára majd rendelkezésre áll.

A végfelhasználónak, aki a dokumentumot véleményezi, nem kell ismernie a SAP-ot vagy a Fiori-t. Pont ez a lényeg, mert ha a felhasználói felület nem magától értetődő, akkor rossz. A megoldásnak intuitívnak kell lennie és a Fiori SAPUI5 LEGO kockáival ez tökéletesen megvalósítható.

Az egyeztetéseket követően előáll a végleges képernyőterv, megfogalmazva az ügyfél számára azt, hogy mit fog kapni, a fejlesztő számára pedig azt, hogy mit kell elkészítenie. Mivel ez a felfedezés fázis, amely az igény megfogalmazására szolgál, könnyen elválasztható a megvalósítástól, így ez anyagilag is enged egy megbontást, illetve szükség szerint elválhat egymástól a felmérést végző és a kivitelező.

A nincs SAPGUI kitétel esetén a Fiori előnye magától értetődő. Nem kell teríteni, patchelni és menedzselni a SAPGUI-t, mert csak egy böngészőre van szükség. Egy élelmiszeripari ügyfelünk ilyen utat járt be és a következő lett az eredmény:

SAP Fiori maintain material overview

SAP Fiori maintain material detail

Amikor a Fiori fejlesztése egyszerűbb, mint egy ALV-é

Van olyan eset, amikor a hihetetlen megtörténik – a Fioris megoldás olcsóbb, mint egy ABAP riport fejlesztése.

Ez akkor fordul elő, ha a RESTful ABAP Programming Model-t használjuk (RAP). Ez a technológia a Fiorit részesíti előnyben és gyorsabb Fiori elérést tesz lehetővé, mint ABAP-ot. Mivel rengeteg üzleti információ kerül az alkalmazás alsó rétegeibe beépítésre az újrafelhasználhatóság miatt, így annak az újraimplementációja ALV-n egy Fiori Elements alkalmazással szemben nagyobb ráfordítással jár.

Alkalmazkodás a többi alkalmazáshoz

Ha egy üzleti egység már Fiori alkalmazásokat használ, akkor számukra egy nem-Fiori megoldás visszalépés. Visszalépés funkcionalitásban, koherenciában és mindent egybevéve felhasználói elégedettség tekintetében.

Amikor egy funkcionalitás nem elérhető SAPGUI-ban, de Fiorival megvalósítható

Ha valaki még sosem nézte meg mit lehet megvalósítani SAP Fioriban, akkor mindenképp érdemes ezt pótolni. Olyan lehetőségeket fedezhetünk így fel, amelyekről sosem gondoltuk volna, hogy lehetséges és hasznos lenne.

Egy ügyfelünk úgy döntött, hogy a gyártásban kulcsfontosságú SAP rendszerét Fiori segítségével monitorozza 24/7-ben, történjen ez egy TV kivetítőjén, vagy az ügyeletes zsebében lévő telefonon:

SAP Fiori system monitoring

A következő forrásokra érdemes szánni egy pár órát:

Csak úgy ízelítőnek:

  • Térképek?
  • 3D-s objektumok megtekintése?
  • Olyan diagramok, amelyeket csak Dashboardokon láttunk?
  • Több diagram egy oldalon?
  • Táblázatos ÉS diagramos adatmegjelenítés egyszerre?
  • Varázslóval végigvezetett folyamatok?
  • Hálózat diagramok?
  • Főkönyvi számlák T megjelenítéssel?

A SAPUI5 eszközkészlet mindenben támogat.

Nem-SAP integráció

A Fiori mögött lévő SAPUI5 eszközkészlet nem csak SAP rendszerekhez használható. Ha a rendelkezésre álló adatforrás OData kompatibilis, akkor máris lehet rá Fiori frontendet ültetni. Vagy menjünk még tovább: nem SAP ügyfél és nincsen hozzáférése a SAPUI5 eszközkészlethez. Ekkor is használhatja ennek az ingyenes, openUI5 változatát, ingyen (a Fiori Elements kivételével).

Így tehát nem-SAP backendre is készíthető Fiori alkalmazás. És mint ilyen, integrálható a rendszerkörnyezetbe, a többi Fiori alkalmazás mellé. Úgy vélem ez tényleg egy olyan lehetőség, amely rávilágít arra, hogy Fiorival mennyi minden elérhető.

Checklist a döntéshez

  • Szükséges telefonos/tabletes elérést?
  • Fel tudja gyorsítani a Fiori a végfelhasználók munkavégzését?
  • Fel tudja gyorsítani a Fiori az üzleti folyamatot?
  • Nem elérhető a SAPGUI?
  • A RAP jó választás az üzleti problémára?
  • A végfelhasználók már egyébként is Fiorit használnak?
  • Valamilyen különleges UI funkcionalitásra van szükség?
  • Más, third-party, de OData képes rendszert kell integrálni?

Ha a válasz igen, akkor a Fiori logikus választás.

Mikor használjuk a Fiori erejét?

Útmutató a döntéshozók számára

Szerző: Szebenyi Bálint

SAP UI5 és SAP Fiori Services

Szebenyi Bálint

Tekintse meg további bejegyzéseinket ebben a kategóriában!

Tekintse meg legfrissebb híreinket!

Junior Gokart Program 2024

Egy izgalmas gokartozáson vettek részt munkatársaink, ahol többkörös versenyben mérették meg magukat.

SAP konferencia 2024 február

Egyedülálló találkozót szerveztünk a múlt héten az SAP S/4HANA és a kapcsolódó forradalmi megoldások bemutatására.

Évindító All-Staff Meeting & Díjátadó 2024

Idén is a Larus Étterem és Rendezvényközpont adott otthont a szokásos eseményünknek.

A Onespire Zrt. 2023 év végi támogatási tevékenységei

Év végi akciónk keretében három nonprofit közhasznú szervezet működését támogattuk.

SAP CDS Views: Az SAP HANA elsődleges adatszolgáltatási technológiája

Bejegyzésünkben áttekintjük az SAP HANA adta riportlehetőségeket, illetve az általuk kínált lehetőségeket

Onespire Karácsonyi Party 2023

A Onespire csapata idén sem felejtette el a karácsonyi ünneplést, melynek ezúttal a Symbol adott teret.

Mikulás Party 2023

A vidám találkozás vasárnap bontakozott ki a varázslatos Budai Fonó Zeneházban.

Az SAP Business Technology Platform (BTP) áttekintése

Cikkünkben felvázoljuk az SAP BTP megoldás adatbázis- és adatkezelési lehetőségeit, valamint bemutatjuk, hogyan támogatják a megalapozott döntések meghozatalát.

Az SAP Quality Issue Resolution megoldás áttekintése

Hatékony folyamatok az esetlegesen felmerülő minőségi problémák kezelésére az SAP rendszerben.

Navigálás az SAP lokalizáció útvesztőjében a pénzügyi terület vonatkozásában

Cikkünkben az SAP vállalatirányítási rendszer vonatkozásában áttekintjük a legfontosabb lokalizációs feladatokat.

Pécsi SAP Szakmai és Karrier nap – 2023 október

A Pécsi Tudományegyetem vezetőinek meghívására cégünk képviselői részt vettek az intézmény SAP szakmai napján.

Az SAP Integrated Business Planning megoldás áttekintése és előnyei

Bejegyzésünkben áttekintjük a felhőalapú szoftver előnyeit, illetve cégünk kapcsolódó szolgáltatásait.

Kérdése van szolgáltatásainkkal kapcsolatban?

Vegye fel a kapcsolatot a Onespire szakértőivel!

Kövesse közösségi média oldalainkat!